PRODUKTION

Filmproduceren er den praktiske leder. Det er personen der koordinerer ansættelser, finansieringen og skemalægningen af produktionen.

Alt efter størrelsen af produktionen, kan der være flere producere ansat under the executive producer, til at varetage de forskellige praktiske opgaver. Det er derfor producerens ansvar at holde overblikket over filmens produktionsforløb, at sikre at de forskellige processer bliver færdig til tiden og at produktionen ikke overstiger budgettet.

Præ-produktion:
Produktion:
Post-produktion:

Tre gode værktøjer for en producer:

breakdown:

Et “breakdown” af manuskriptet. Det vil sige, hvor man identificerer udgifter i sit manuskript, så man bedre kan planlægge sin skudplan og give et realistisk budget. På den måde glemmer man ikke vigtige ting, såsom  rekvisitter, stunts, eller noget tredje.

En skudplan:

En skudplan er en plan der beskriver alt om hvordan filmen skal optages på dagen. Det vigtigste den skal beskrive er hvor lang tid hver enkelt indstilling skal tage, og hvad der sker i den indstilling. Desuden kan den også beskrive: rekvisitter, tidspunkt på dagen, noter til lyset, kamerabevægelser med mere. Formålet er at give et overblik over optagelserne, så man har en tjekliste på dem.

Budget:

Et budget for filmens produktion er vigtigt. Film er altid forbundet med udgifter, uanset størrelsen. Budgettet overskueliggør produktionens udgifter, så der ikke kommer nogen ubehagelige overraskelser.

TUTORIALS

Studiobinder viser i en sjov lille video, hvordan man kan lave et “breakdown” af sit manuskript med deres software.

How to Break Down a Script
With FREE Script Breakdown Sheet

Video Essays:

Video essays er en god måde at få inspiration. Vi kan især anbefale disse YouTube-kanaler:

VÆRKTØJER